Globetrotter

Forleden sad jeg på en bar og snakkede med en fyr, der hedder René. Han har indenfor ganske få år besøgt sytten stater i USA. Sytten stater. Det er sådan noget som 33% af landet. Og han tæller kun stater, som han har overnattet i.

Folk fortæller mig, at jeg rejser meget, og ih, hvor er det dejligt som jeg får set verden, men Renés sytten stater satte det lidt i relief, så jeg besluttede mig for at se, hvad jeg selv kunne levere:

visitedstates.gif

Ti stater var, hvad det kunne blive til. Ti stater i et land, som jeg elsker højt. Nej, deres udenrigs- og indenrigs-politik er ikke noget at råbe hurra for, men menneskene, man møder derovre, er helt igennem vidunderlige, og der er så mange smukke steder og fantastiske oplevelser. Jeg kunne fortælle anekdoter i timevis, kunne jeg…

Men ti stater? Jeg har ikke engang været i New York – udover ved mellemlandinger, og de tæller ikke.

Deprimeret tænkte jeg “nåmen, så har jeg været så mange andre steder…

Vel har jeg ej!

visitedcountries1.gif

Selv om kortet venligt angiver hele Rusland på trods af, at jeg kun har været i St. Petersborg og hele USA på trods af, at jeg kun har haft næsen indenfor i ti af landets stater, så er det ret tydeligt, at jeg er bagud. Jeg har aldrig været på den sydlige halvkugle. Jeg har aldrig besøgt fire af kontinenterne. Og mit besøg i Asien grænser til snyd, men hey – Mellemøsten er lidt Asien.

OK, det ser bedre ud med Europa:

visited_eu.gif

Men selv her mangler jeg en del.

Jeg tror, at jeg har ladet mig forlede, dengang jeg var i Disney World. Små dumme dukker, der synger “It’s a small world afterall”… Og så fem ture igennem det. Man bliver hjernevasket til at tro på det, gør man.

Nå. Det er jo aldrig værre, end at jeg har haft mange gode oplevelser de steder jeg har besøgt, og at jeg helt klart kan fortælle flere historier fra mine rejser, end folk gider høre… Alligevel… Måske Portugal næste gang? Eller Alaska? der skulle også være rart på Hawaii, har jeg hørt…

Explore posts in the same categories: rejser

One Comment på “Globetrotter”

  1. Mette Says:

    Hej

    Læste lige med interesse dit indlæg omkring det med at have rejst meget. Sad og nikkede genkendende til det. Har rejst sammenlagt 6 år, men eftersom jeg har boet ude i udlandet i 3 år og dermed kun rejser i få lande, men til gengæld ser dem “til bunds”, ja så virker det ikke af meget.

    Har også på et tidspunkt besøgt Antarktis og dermed så mener folk jo man er den store globetrotter… NOT…

    Lige så snart man læser en rejseartikel om feks. de 7 nye vidundere eller andet og man kun selv har set 1 af stederne, ja så føler man sig ikke længere så berejst… 😉

    Hilsen Mette

    ps. er faktisk lige kommet hjem fra Hawaii og kan kun anbefale det. Der er rigtigt dejligt derovre. Lidt ligesom Filippinerne… bare en anelse mere civiliseret og en hel del dyrere…


Skriv et svar

