Noget om Murphy, konferencer og trætte IT-folk.

Utroligt, så smadret jeg er. Min week-end er blevet inddraget, og jeg kan godt mærke, at jeg er vant til at have week-end. Min hjerne og krop forvirres af dette underlige weekend-løsheds-begreb.

Uni-C – min kære arbejdsplads – er vært for Terena Networking Conference 2007 i den kommende uge, og det betyder, at omkring 500 mennesker fra IT-hjørnet af forsknings- og undervisnings-verdenen vil fistre omkring i et par bygninger på DTU med deres bærbare og forvente masser af velfungerende internet.

Derfor har jeg og en stak kolleger styrtet omkring de sidste dage og sat trådløse accesspunkter op overalt, hvor vi kunne se vores snit til det.

Min rationelle hjerne siger mig, at vi har lavet rigeligt og at alting er i skønneste orden. Min erfaring – som oftere har ret – siger mig, at noget vil gå galt. Jeg ved også præcis hvad. Der er netop to dimser på hele DTUs campus, som ved at gå i stykker kan lægge det hele ned. Den ene vil koste nogle febrilske timer – det er en af DTUs centrale routere – og den anden er controlleren til de mange trådløse accesspoints. Hvad der sker, hvis den går i dørken, aner jeg simpelthen ikke. Vi har fået tingene så sent, at vi ikke har haft mulighed for at køre crashtest på det.

Så erfaringen viser altså, at en af de to ting vil fejle bittert. Bortset fra, at nu forventer jeg det. Så det bliver formentlig noget tredje, mystisk og aldeles uventet, der fejler i stedet.

Men alle forberedelserne er altså overstået.

I morgen, søndag, vil jeg møde op, sætte mig på en stol og vente på at noget går helt, helt galt.

Det er mit job. Lad ingen bilde dig andet ind.

Explore posts in the same categories: arbejde

2 kommentarer på “Noget om Murphy, konferencer og trætte IT-folk.”

  1. Michael Says:

    Hvordan gik det så.

    Og hvad er det for en controller i bruger til det trådløse net?

  2. rockbear Says:

    Det gik, overraskende nok, fint. Vi fik en lille generalprøve på et evt. controller-crash, da der viste sig massivt pakketab på linien mellem konferencesalen og controlleren, men det var løst før konferencen startede.

    Men da først hjulene rullede havde vi ingen problemer.

    Controlleren er en Cisco 4402: http://www.cisco.com/en/US/products/ps6396/index.html

    Den snakkede med 28 1130AG accesspoints: http://www.cisco.com/en/US/products/ps6087/index.html

    Og den gjorde det ret elegangt. Den skulle bare stå på samme VLAN som accesspunkterne, så fandt den dem selv, og så satte man dem i grupper baseret på MAC-adresse, hvorefter de blev konfigureret med de relevante VLANS osv. automagisk.

    Afgjort anbefalelsesværdigt til WLAN løsninger, der når over fem-seks APer.


Skriv et svar

